top of page

Základní kameny kultury Polynéských ostrovů

- Když větev kapradiny zemře, druhá zaujímá její místo. Život pokračuje v našich dětech.


Polynésie je subregion Oceánie, který se skládá ze skupiny více než 1000 ostrovů roztroušených v centrálním a jižním Pacifiku. Lidé obývající polynéské ostrovy se nazývají Polynésané a mají mnoho společných rysů, jako je jazyk, kultura a víra.

Polynéské jazyky se mohou prakticky nelišit, nebo se liší poměrně výrazně - v závislosti na vzdálenosti mezi skupinami a frekvenci jejich kontaktů. Existují však některá slova, která jsou základem všech jazyků polynéské oblasti a odrážejí hlubokou kulturní podobnost. Příkladem takových slov je "moan a" (oceán) a "man a" (mystická síla, energie).


Je zajímavé poznamenat, jak jsou tato dvě slova souhláska a není divu, že právě začínáme chápat hluboké vztahy mezi polynéskou kulturou a oceánem.


Oceán zaručuje život. Také je to místo narození a odpočinku, což znamená hojnost, prosperitu a ochranu, která je pro člověka stejně důležitá jako vzduch, který dýchá.


Polynéské tetování to odrážejí nejsilnějším způsobem. Jak v tradičním stylu s množstvím geometricky stylizovaných vzorů, tak v moderním více figurativním stylu, mořský život hraje velkou roli. Žraloci, manti, mořští ježci - každý z nich přebírá význam, který je neoddělitelně spojen s jeho vnitřní povahou a přenáší ho na nositele tetování.


Tak polynéské tetování se stalo způsobem jak vyprávět příběh svého majitele (a dokonce se staly osobním "průkazem", jako je, například, tetování Maori na obličeji), stejně jako způsob, jak brát sílu, ochranu a dokonce i některé pravomoci, vynořující se ze spojení s vyobrazenou bytosti.


Dalším důležitým pro posouzení prvkem je Aumakua - bytost, která má nadpřirozené síly (obvykle zbožňován je předek nebo duch), a která se jeví muži, většinou v podobě zvířete, a dá mu radu, znamení ale někdy i trest. Postoj k Aumakua se značně liší od ostrova k ostrovu: někteří považují takové tetování dobrým znamením, zatímco jiní je považují za Tapu (posvátný, ale zakázaný symbol) a vyhýbají se jeho aplikaci na tělo. Role Aumakua není tak odlišná od role totemových zvířat v životě severoamerických indiánů. Přinášejí zprávy, směřují na správnou cestu, chrání před potížemi. Lidé by měli pilně učit tyto lekce a respektovat je, aby s nimi udrželi a zlepšili komunikaci a zůstali tak chráněni. Úcta k přírodě a jejím stvořením hraje v polynéské kultuře neuvěřitelně důležitou roli, vytváří rovnováhu a jednotu ve všem, co nás obklopuje.



To vše je třeba vzít v úvahu při přípravě polynésky inspirovaného designu.


Styl tetování se liší od ostrova k ostrovu a mění se v závislosti na tom, jak mnoho různých tradicí se přidalo k původní celkové geometrické struktuře tetování, pozůstalých od bývalé tichooceánské kultury, známé pod názvem Lapita.


Nejtradičnější styly se většinou skládají z přímých linií a jejich opakování na několika základních modelech, nicméně jejich význam je často zapomenut, nebo přinejmenším kontroverzní. Dobrý příklad takových tetování najdeme v Samoa a na Havaji, stejně jako v tetování z Palau, Fidži a Tonga.


Maori a Marquesan tetování místo toho jsou bohaté na zaoblené prvky a sdílejí více obrazový styl. V případě Markézských ostrovů máme v podstatě dva styly, přičemž styl od Hiva Oa je figurativnější a také nejpoužívanější v současné době.


Tetování bylo vždy považováno za posvátný proces, rituál, který ukázal světu odvahu, rodokmen a skutky nositele ale taky jako prostředek komunikace s bohy.


Tafuga (mistři tetování) byli v kmeni velmi důležitými lidmi, protože znali význam symbolů a motivů, stejně jako je mohli spojit do kompozice plné osobního významu pro každého muže nebo ženu. Předávali své znalosti od otce k synovi, od mistra k učedníkovi, aniž by je rozšířili kvůli své posvátné povaze.

Bohužel právě to, stejně jako Evropská kolonizace, způsobilo vážné ztráty těchto znalostí. I když stále máme záznamy o mnoha motivech a prvcích, velmi málo z nich může být spojeno s konkrétním významem, aniž by vyvolalo pochybnosti.


V některých případech můžeme získat informace z jiných zdrojů jako jsou Kapa (tradiční vzory na textilu): vzory používané v tetování byly často používány i na jiných nosičích jako jsou látky. Máme záznamy o nich, známe názvy vzoru (jsou velmi podobné jejich odpovídající tetování verzích), jejich symboliku a někdy jejich význam, ale nemůžeme bohužel zaručeně předpokládat, že jsou vždy stejné.

V tomto smyslu nejsem zaměřen na určitý styl. Sbírám symboly, motivy a prvky z různých tichomořských kultur, vybírám ty, které jsou nejvíce známé a často používané. Některé symboly mají různé významy v různých kulturách a uvedu ty hlavní. Zvláštní pozornost věnují umístění tetování na těle, spojení mezi různými symboly a na to, jak vytvořit tetování, přicházející za rámec estetiky k plnosti svého významu.


Několik slov o písmenech a nápisech. V polynéském tetování a tichomořské kultuře nemají abecedu. Co můžeme s tím udělat? Jak udělat text součástí tetování, aniž by se oddělil od celkového stylu, hladce a krásně?

Řešení, které se nachází s názvem "maorigram" - v dalších článcích o tom napíšu víc...



0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Commentaires


bottom of page